woensdag 30 mei 2012

Wat zit erin?

Stel: je komt thuis en jouw bestelde pakketje is bezorgd op nummer ...

Natuurlijk was je nèt even weg, want daar zijn de meeste bezorgers heel erg bekwaam in: 'zoek het lege huis'.

Tot zover geen nood: het pakje wacht geduldig bij de buren.

Mijn micro maatschappelijk probleem, waar hoognodig een gedragscode voor moet worden ontworpen, begint hier:

Ik zelf ga altijd met het briefje van de bezorger naar de buren.

Alsof ik bewijsmateriaal nodig heb, dat ik

A: inderdaad nog steeds M P Velt (of Blaak) ben, hetgeen ze echt wel weten na vier jaar.

Of

B: weet dat zij iets van mij hebben, mochten ze het niet willen afstaan.

In mijn buurt is van zowel A als van B absoluut geen sprake.

En toch zie je iedereen dat briefje meenemen.

En dat is nog maar het eerste vreemde fenomeen.

Want...dan bel je aan bij de buren.

En ik vertel altijd precies wat erin zit.
Ook al was ik van plan om dat nu eens niet te doen.

Waarom doe ik dat toch?

Misschien als bedankje voor het tijdelijk onderbrengen van mijn pakje, of het bevredigen van de ontstane nieuwsgierigheid, en dat is natuurlijk ook weer een bedankje.

Ik probeer weleens iets anders: 'Geen idee wat het is!'
En ik weet natuurlijk precies wat het is.

Dus, beste mensen, die weten hoe het hoort. Kom maar over de brug!



Geen opmerkingen: