donderdag 18 februari 2010

Erin of eruit?


Stel dat er een God, of Jezus is/is geweest. En dat die dan onze gebruiksaanwijzing voor een heel goed leven heeft opgeschreven. Dan staat daar toch ergens iets in de trant van: "als je het volgens onze regels doet, dan ben je de beste!" en ook zoiets: "we hebben meer teamleden nodig, maak er dus een paar bij! (de meest voorkomende vorm: kinderen) Dan winnen we misschien wel van andere teams."

Vroeger op school zag je de verschillen tussen de teams door een hesje of een gekleurd lint.
Ik hoor niet bij een geloof. Ik mocht het zelf weten, voor mij viel de definitieve beslissing toen 'ze' vertelden dat Sinterklaas niet bestond. Dat was de dag dat ik God ook 'wegdeed'.

Terug naar wat mijn interesse heeft gewekt: nonnen. Als je nou wel bij het gebruiksaanwijzing-team hoort en je laat je vrijwillig opsluiten. Je maakt geen marketingplan, want de poorten blijven gesloten en: je maakt geen nieuwe teamleden....Doe je dan nog wel mee? Ben je dan niet gediskwalificeerd, in plaats van ere-lid?

Op school heb ik gym laten vallen, niet onsuccesvol. Ik merkte via een vriendinnetje dat ik niet meer op de cijferlijst stond: ik deed niet meer mee! Voor mij dus geen mensonterende gymlessen meer, waarna ik elke keer weer een paar dagen alles uit de kast moest halen om mijn imago weer een beetje uit het slop te halen. Verbale lenigheid is van ondergeschikt belang -voor je populariteit- aan het vermogen om in een vogelnestje aan een stel ringen te hangen.

Waar ik naartoe wil is de logica van dit scenario, beetje oorzaak-gevolg. Ik koos ervoor om niet meer mee te doen en dan lig je eruit, logisch?!

Hoe zit het dan bij nonnen? Ik begrijp dat niet, maar ja, ik heb Hem dan ook weggedaan op mijn negende.

Geen opmerkingen: