woensdag 13 april 2011

Behaviorisme in mijn praktijk

Behaviorisme in een notendop:

Goed of gewenst gedrag moet worden beloond. Zodat de consequentie van dat gedrag positief/prettig is.
Ongewenst gedrag niet. Straf of geen aandacht zijn zo de consequenties van het ongewenste gedrag.

Het beloonde bedrag zal steeds vaker gaan voorkomen, want:

A: Beloond worden is fijn én:
B: Wie zit er nou te wachten op straf?

Ik heb gezegd 'in een notendop'. Ik behandel een ganse subcultuur niet, ik weet het. Ik ben ook geen wetenschapper: na mijn 'P' ben ik HBO gaan doen. Ik ga verder, en deze theorie wordt dus geserveerd van de koude grond.....

Ik heb een badpak besteld bij Zalando. Die van die Reclames: gillende postbodes, hysterische vrouwen aan de deur, in tranen omdat hun 837e paar pumps zijn binnengekomen.
De zomervariant: op een nudistencamping moet de arme postbode uit de kleren van de opzichter (goeie !!!!) als hij weer een stelletje hoge hakken aflevert bij twee gillende vrouwen, naakt, samen voor hun tent. (ik oordeel niet, ik omschrijf...)

Die reclames zijn echt heel erg vervelend.

En nu heb ik Zalando beloond.

Door te kopen.

De postbode zei: "Ik ga niet gillen."
Hij voegde daar aan toe "Maar wel uit de kleren, als je wil...he he he he"

Mijn antwoord had het gewenste effect: hij zat snel weer in zijn bestelbusje. Heel snel.
Ongeveer net zo snel als ik vroeger uit het zwembad vloog wanneer mijn zus riep: "is dat nou een krokodil achter je?"

Behaviorisme, mensen.

Maar, terug naar mijn digibiecht:

Als er deze herfst een sauna-filmpje komt, waar een -wel of niet ontblote- kerstman de sauna binnenstapt, bepakt en bezakt met Zalando dozen, (ho, ho, ho!) Dan alvast: sorry. Ik zal mede-schuldig pleiten.

Geen opmerkingen: